روستای رقه که  حق کهن ترین آبادی بشرویه است . بر اساس مندرجات سفر نامه ناصر خسرو؛ قدمت رقه از بشرویه بیشتر است و یا حداقل  مکانی که اکنون شهر بشرویه نامیده می شود در زمان ناصر خسرو قبادیانی مکانی کوچک بوده و از توابع رقه محسوب می شده است . اصطلاح" آیا رقه شهر خواهد شد" اگر چه یک شوخی تلقی می شود  ؛  امااکنون قابل توجه و بررسی دقیقتر گردیده و دور از انتظار نیست . با وضعیت تشدید روز افزون آلودگی در بشرویه احتمال تبدیل بخشهایی از دهستان رقه به محل سکونت شهر نشینان و ایجاد مناطق خوابگاهی  در آینده وجود دارد . تمایل به رعایت مسائل بهداشتی  در افراد جوانتر و ارزش و اهمیت آرامش در سلامت روح و روانی ؛  نسل های بعدی را برای سکونت به این مناطق خواهد کشید . هم اکنون  در ماههای اردیبهشت آلودگی ناشی از سوختن بقایای محصولات کشاورزی در  زمینهای اطراف شهر  و در ماههای خرداد تیر مرداد شهریور آلودگی ناشی از سم پاشی مزارع و هر از گاهی نیز آلودگی ناشی از کوره های آجر پزی وضعیت بهداشتی شهر را نا مطلوب کرده اند . واقعیت این است که اشتغال غالب در بشرویه کشاورزی و کوره پزی است  و موقعیت جغرافیایی و توپولوژیک  شهر آنرا بسیار مستعد و آلودگی پذیر کرده است . رعایت  توصیه های  مهندسین کشاورزی در زمینه میزان مصرف و نوع سموم بر اساس نتایج بدست آمده تا کنون  بی ثمر بوده  وانتقال کوره ها به خارج از محدوده شهر نیز اگر چه ضروری است اما هزینه های بسیاری بر مردم تحمیل خواهد کرد .

از نقطه نظر درجه حرارت محیطی نیز احتباس گرما در روز های گرم سال درجه حرارت هوا را تا حد 45 در جه بالا می برد .  سرزمين كويري واقع در شمال بشرويه كه در پست ترين نقطه 768 متر از سطح دريا ارتفاع دارد و توسط مناطق بردسكن ، خليل آباد در شمال ، فيض آباد و بجستان در شرق ، بشرويه در جنوب و طبس در غرب احاطه شده است مانند چاله ي گسترده و عظيمي است كه روان آب هاي اطراف را به سوي خود مي كشاند . وسعت ناحيه ي اصلي و مركزي اين چاله نمكي حدود 2000 كيلومتر مربع است كه شمال منطقه بشرويه را در بر گرفته است . وزش باد گرم  که درست از نقطه صفر کویر بشرویه عبور می کند ؛ آب و هوای شهر را در تابستان بشدت تحت تاثیر قرار می دهد  . این تاثیر پذیری  در مناطق غربی بخش بشرویه یعنی دهستان رقه شامل رقه  خانیک و یگی مجد نیگو سرند و خداآفرید کمتر است  .

بسیاری از مردم رقه در بشرویه مشغول کارند اما عصرها به خانه های خود در رقه عزیمت می کنند . این امر نشان میدهد که مردم دهستان رقه وابستگی فرهنگی بالایی به موطن خود دارند و به دلایل مختلف رقه را بیشتر از بشرویه می پسندند .  شکی نیست که در صورت کشیده شدن جاده طبس بشرویه از محور خدا آفرید ؛ علاوه بر فراهم کردن فرصت های اقتصادی بهتر و بیشتر برای مردم مسیر , گرایش به زندگی در این مناطق را نیز افزایش خواهد داد و در ماههای گرم سال شهر نشینان نیز به این منطقه سردسیر خواهند رفت .  د راین صورت  آیا می توان گفت که رقه شهر نخواهد شد ؟

  خوشبختانه خدمات برق ؛ مخابرات ؛ آب شرب بهداشتی و جاده آسفالت در این منطقه هست . تنها یک چیز می ماند و آن اینست که آیا مردم خوب و و بی آلایش این منطقه شهر نشینان را خواهند پذیرفت یا خیر ؟



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 9 دی 1398برچسب:, ] [ 15:47 ] [ محمدرضا1619 ] [ ]
مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه